Boende

Samlad information till dig som boende i vår förening

Lägenheter

Totalt består föreningen av 92 stycken lägenheter. Våra radhus har gula fasader medan våra flerbostadshus har röda.

Radhus

  • 16 st Tre rum och kök
  • 24 st Fyra rum och kök

Flerbostadshus

  • 12 st Två rum och kök
  • 40 st Fyra rum och kök

Kan jag få fler nycklar till min lägenhet?

Ja. Om du har tappat en lägenhetsnyckel eller vill ha fler nycklar, behöver du höra av dig till nyckelansvarig i styrelsen.

Du får då en lapp som du tar med dig till föreningens låssmed. Du får din nyckel på plats hos låssmeden. Nya nycklar bekostas av bostadsrättsinnehavaren. Det går att betala både med kort och med kontanter.

Var finns nycklar till verktygsförrådet?

Gårdsombuden har nycklar till utlåning. Även samtliga i styrelsen har var sin nyckel.

Var får jag tag på en nyckel till bommar/grindar ute på gårdarna?

Föreningen delar inte ut så kallade bomnycklar. Det är samma nyckel som fungerar till alla bommar i göteborgsområdet. Dessa bomnycklar är privata och följer inte med när du säljer eller byter bostad.

Ofta har du en bomnyckel själv eller känner någon du kan låna av, exempelvis en granne. Vid behov kan du få låna en bomnyckel från föreningen med en deposition på 500 kr.

Hör av dig till nyckelansvarige i föreningen.

Våra gårdsombud

Färgkoder på våra hus

Färg
ALCRO Bestå täckfärg

Kulörer

  • Röd: 316 Faluröd
  • Gul: S2030-Y20R
  • Vit: 313 Tonad
  • Svart: 307 Svart

Parkering

I vår förening finns det tillgång till:

  • 58 st öppna parkeringar utan el
  • 67 st carportar utan el
  • 5 st husvagnsparkeringar
  • 9 st gästparkeringar som betalas via EasyPark (områdeskod 6410)
  • 1 st cykelrum
    Observera att föreningen ska montera nya cykelställ, därav får inga cyklar i cykelrummet vara låsta

Karta över parkeringsplatser (PDF, 4 MB)

Vad kostar parkeringsplatserna?

Priser för parkeringsplatser

  • Öppen parkering kostar 100 kr/månad
  • Carport kostar 200 kr/månad
  • Husvagnsparkering kostar 200 kr/månad

Hur ansöker jag om parkeringsplats?

Boende kan få information samt anmäla sig till föreningens kösystem för parkeringsplatser via parkering@goteborgshus42.se, som sköts av styrelsen.

Ange namn, adress, e-postadress och önskemål av parkeringsplats.

Hur fungerar kösystemet för parkeringsplatser?

Generellt kan man säga följande:

  • Parkeringsplats till nyinflyttad går före kön om boende redan har en parkeringsplats
  • Carport har längre kötid beroende på omsättning
  • Föreningen tillåter maximalt två parkeringar per hushåll, dock aldrig två carportar

Föreningen reserverar sig givetvis för denna information då det aktuella nuläget givetvis påverkar tillgången.

Återvinning och sopor

Föreningen erbjuder sortering av:

  • Restavfall
  • Komposterbart avfall
  • Färgat och ofärgat glas
  • Konservburkar och metall
  • Wellpapp och kartong
  • Tidningar
  • Plastförpackningar
  • Lysrör och lampor
  • Småbatterier
  • Trädgårdsavfall

Övrigt avfall lämnas på återvinningscentral.

Var ligger närmaste återvinningscentral?

Återvinningscentralen Tagene ligger på Karlsbogårdsgatan.

Vägbeskrivning

Vad får jag inte sortera i föreningen?

Följande ska sorteras på återvinningscentral:

  • Kastruller
  • Stekpannor
  • Långpannor
  • Stålrör
  • Keramik
  • Porslin
  • Renoveringsmaterial
  • Bilbatterier
  • Ljusslingor
  • Adventsljusstakar
  • Mobiltelefoner eller annan elektronik
  • Impregnerat trä
  • Brädor
  • Renoveringsmaterial
  • Plastkrukor

Var sorterar jag trädgårdsavfall?

Föreningen har en container avsedd för trädgårdsavfall som gräs, nedklippta grenar, häckar, julgranar och ogräs.

Se till att allt som slängs i containern är nedklippt då exempelvis julgranar fyller containern fort. Om containern är fylld över kanten tömmer inte Renova containern.

Vilka öppettider gäller för återvinningscentralen?

Behövs ett ÅVC-kort?

Du som har körkort har fritt antal besök från 1 januari 2022, oavsett om du har ÅVC-kort eller inte. Körkortet är giltigt att visa upp.

Du som inte har körkort behöver beställa ett ÅVC-kort.

Var hittar jag nya komposterbara påsar?

Bruna påsar för komposterbart avfall hittas på toaletten i tvättstugan.

Praktisk hjälp i hemmet

Norra Hisingen erbjuder kostnadsfri praktisk hjälp i hemmet till er över 67 år. Syftet med hjälpen är att skapa en trygg och säker hemmiljö.

Beställ tid hos Mike
031-366 97 60

Behöver jag ha hemtjänst för att få hjälp?

Du behöver inte ha hemtjänst för att få hjälp av oss, enda kravet är att du är över 67 år.

Vad kan jag få hjälp med?

Du kan få hjälp med småsaker som exempelvis:

  • Byte av proppar, glödlampor, batterier och liknande
  • Fästa lösa sladdar
  • Halksäkra mattor
  • Smörja lås och dörrar
  • Upp- och nedmontering av gardiner/gardinstänger
  • Bära upp och ned saker från källaren/vinden
  • Spika upp tavlor

Vad ingår inte i hjälpen?

Fixartjänsten omfattar inte arbetsuppgifter som hemtjänst eller yrkeskunniga hantverkare kan erbjuda, som exempelvis:

  • Gräsklippning, trädgårdsarbete och snöskottning
  • Städning och tvätt
  • Fönsterputsning
  • El-arbete
  • VVS-arbeten
  • Flyttning

Boknings- och låssystem

Föreningen har ett boknings- och låssystem från företaget Aptus för ökad säkerhet och tillgänglighet. Systemet innefattar tvättstuga, föreningslokal och bastu. Dörrar till dessa utrymmen öppnas med hjälp av en nyckelbricka. Varje lägenhet har fått två stycken brickor.

Boka tid via:

  • APTUS-appen
  • Webbokning
  • Elektronisk tavla i tvättstuga

Alla system är sammankopplade och bokningar gjorda på en plattform blir även synligt på samtliga plattformar.

Vem är ansvarig för nyckelbrickorna?

Lägenhetsinnehavaren ansvarar för sina brickor och är ansvarig för att överlåta samtliga till köpare vid eventuell försäljning av bostaden.

Vad händer om jag tappat bort en bricka?

Det är viktigt att anmäla till styrelsen om en bricka är borttappad, för att vi ska kunna spärra den i systemet och beställa en ny. Detta förhindrar att obehöriga får tillgång till våra gemensamma lokaler.

En ny bricka kostar 250 kronor och bekostas av lägenhetsinnehavaren. Behöver du en extra bricka kan du beställa detta av APTUS-ansvarig i styrelsen.

APTUS-appen

  1. Installera appen Bokning av Aptus Elektronik AB:
  2. Väl installerad, öppna appen och gå in under Inställningar. Ange adressen:
    http://goteborgshus42.aptusdns.se/aptusportal
  3. Ange användarnamn samt lösenord och logga in

Glömt inloggningsuppgifter
Om du tappat eller glömt bort ditt användarnamn eller lösenord, kontakta APTUS-ansvarig i styrelsen för att återställa.

Föreningslokal

Som boende kan du hyra vår gemensamma föreningslokal.

Hyra per dygn: 200 kr
Avgiften debiteras i efterskott tillsammans med månadsavgiften. Avbokning av lokalen ska ske senast ett dygn innan bokad tid. I annat fall debiteras du full avgift.

Boka tid via:

  • APTUS-appen
  • Webbokning
  • Elektronisk tavla i tvättstuga

Kan man övernatta i föreningslokalen?

Ja. Övernattning följer samma tider och pris som övrig uthyrning av lokalen.

Har du övernattande gäster finns tillgång till kuddar och täcken. Hör av dig till någon i styrelsen vid utlån.

Hur lång tid kan man boka lokalen?

Lokalen hyrs från klockan 11:00 till klockan 10:59 följande dag. Tänk på att din nyckelbricka kan öppna dörren endast under den bokade tiden.

Du kan boka lokalen sju dagar i rad åt gången och sammanlagt som mest 14 dagar per år.

Behöver du hyra under en längre period, hör av dig till styrelsen.

Kan jag använda min nyckelbricka till lokalen?

Ja. Tänk på att din nyckelbricka kan öppna dörren endast under den bokade tiden.

Dörren till lokalen låses automatiskt när du stänger den. Tänk därför på att ha din nyckelbricka på dig, för att inte riskera att du låser ute dig själv. En bra regel är att alltid ha en extra bricka liggande hemma.

Kan man hyra föreningslokalen om man inte är medlem i föreningen?

Nej. För närvarande hyr vi endast ut till medlemmar.

Regler för föreningslokal

För säkerhet och allas trivsel finns det regler för dig som hyr föreningslokalen:

  • Max 30 personer får vistas i lokalen samtidigt
  • Lokalen ligger mitt i bostadsområdet och därför får ej aktiviteter som kan störa grannarna pågå mellan klockan 23:00 och 07:00.
  • Rökning är ej tillåtet i lokalen
  • Pälsdjur är ej tillåtna i lokalen
  • När hyresperioden är slut ska lokalen vara städad samt att diskmaskin och kylskåp ska vara tömda
  • Glöm inte att fylla i checklistan för städrutiner
  • Du som hyr lokalen har även ansvar för området utanför lokalen och ska avlägsna cigarettfimpar, glas och annat skräp som har uppkommit genom aktiviteter i samband med uthyrningen
  • På torsdagar, någon gång mellan 10:00 och 14:00, kommer en städfirma och städar i lokalen. Du behöver ge plats åt städfirmans personal.
  • Skada eller förlust på inredning eller teknisk utrustning anmäls omgående till uthyraren och till er hemförsäkring. Föreningen kommer att kräva att skada eller
    förlust som inte täcks av er hemförsäkring ersätts kontant till föreningen.

Överträdelser mot ovanstående regler resulterar i tidsbegränsad avstängning från föreningslokalen och en skyldighet att ersätta föreningen för utlägg, exempelvis för städning utförd av städfirma.

Tvättstuga

I föreningen finns det tillgång till:

  • Fem tvättmaskiner, varav en mattvättmaskin
  • En torktumlare
  • Två torkrum med avfuktare
  • En mangel

Tänk på att du måste ha en bokad tid för att kunna tvätta.

Regler för tvättstugan

  • Du får endast boka ett pass åt gången och bara för en månad framåt
  • När du är klar med ditt pass kan du boka ett nytt
  • Ditt pass måste aktiveras vid starttiden, även om du kommer till tvättstugan en stund innan ditt pass.
  • Aktivering av ditt pass görs genom att gå ut och öppna dörren med din bricka eller på den elektroniska tavlan under dörröppningen. Då vet systemet att du anlänt till ditt pass.
  • Om du inte kommer till tvättstugan och aktiverar ditt pass inom 30 minuter (från passets starttid) blir passet automatiskt bokningsbart för andra. Däremot, om ingen bokar tiden är passet fortfarande ditt.
  • Dörren till tvättstugan öppnas med nyckelbrickan. Dörren kan öppnas oavsett om du har ett bokat pass eller inte.
  • Lämna alltid tvättstugan i likadant skick du själv vill finna den

Kommer jag in i tvättstugan även om min tvättid är slut?

Ja. Dörren till tvättstugan öppnas alltid med nyckelbrickan. Tänk på att du måste ha ett bokat pass för att få tvätta.

Bastu

Du som boende får boka två bastupass i förväg. Det finns ingen maxgräns för hur många gånger per månad du får använda bastun. Att boka bastun är avgiftsfritt.

Boka tid via:

  • APTUS-appen
  • Webbokning
  • Elektronisk tavla i tvättstuga

Verktygsförråd

I föreningens verktygsförråd finns följande för utlåning:

  • Spadar
  • Sopborstar
  • Högtryckstvätt
  • Krattor
  • Häcksaxar
  • Lövblås, tillgång via styrelsen

För att låna nyckel till förrådet, kontakta någon i styrelsen eller gårdsombud.

TV, internet och telefoni

Vad ingår i gruppavtalet?

Gruppavtal från ComHem (PDF, 2 MB)

I vårt gruppavtal med ComHem ingår:

IP-telefoni Bas:

  • Bredband 100 Mbs/s
  • Trådlös router för bredband och telefoni
  • Fem stycken e-postadresser

TV:

  • Alla kanaler i basutbudet
  • Digitalbox/kort eller CA-modul/kort
  • ComHem PLAY

För dig som har eller vill ha större bredbandsavtal eller TV-utbud finns rabatter på dessa avtal. Avtalen står hushållen själva för, inte föreningen.

För att ta del av avtalet, kontakta ComHem via deras hemsida alternativt deras kundtjänst på 0775-171720.

Jag behöver support, vem kontaktar jag?

All support sköts av ComHem. Ring deras särskilda kundservice för gruppavtal på 0775-17 17 20.

Du har möjlighet att ställa generella frågor och diskutera gruppavtalet med styrelsen.